Omtale; Where We Once Belonged av Sia Figiel

I forbindelse med "Land i verden"-prosjektet mitt, endte jeg opp med å lese "Where We Once Belonged" av Sia Figiel fra det vestlige Samoa.

"Where We Once Belonged" er en oppvekst-roman om Alofa, og forteller om et kvinneundertrykkende samfunn, og det å passe inn hvis en reiser til utlandet for å studere og så komme tilbake igjen. Forfatteren bruker også su'ifefiloi (en spesiell form for storytelling fra Samoa) for å de-romantisere de vestlige holdningene angående kvinner fra stillehavsøyer.

En av de tingene jeg fant noe irriterende i boka var bruken av språk fra Samoa uten engelsk oversettelse, så jeg følte jeg mistet litt av handlingen/lagene.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge