Omtale; Khirbet Khizah av S. Yizhar

Jeg kom over kortromanen Khirbet Khizah av S. Yizhar på Mammutsalget tidligere i år, og siden jeg foreløpig ikke har lest noe fra Palestina, endte jeg opp med å kjøpe den, så jeg kunne krysse av nettopp Palestina i "Land i verden"-prosjektet mitt.

Boka omhandler en gruppe israelske soldater som skal drive ut beboerne i en liten landsby i 1948. Det blir fortalt i tredje person fra soldatenes ståsted, og en kan registrere at ikke alle soldatene er like overbegeistret for oppdraget.

Uavhengig av hvilket ståsted en har i Israel/Palestina-konflikten (som jeg ikke har noen intensjoner å starte debatt om), illustrerer romanen hva slags pokkerskap krig egentlig er. Selv om innholdet er langt fra hyggelig lesing, skriver forfatteren bra.


Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge