Omtale; Greyfriars Bobby av Eleanor Atkinson

De som har fulgt litt med på denne bloggen, vet at jeg er med på flere leseutfordringer i år. To av dem er What an Animal Reading challenge og Back to the Classics challenge. I sistnevnte er en av kategoriene "A Forgotten Classic". Jeg bestemte meg for å kombinere de to utfordringene med å lese Greyfriars Bobby av Eleanor Atkinson, siden den boka hadde færre enn 550 ratings på Goodreads (i skrivende stund).

Boka omhandler Skye terrieren Bobby, som nekter å forlate graven til hans tidligere eier Auld Jock, på Greyfriars kirkegården i Edinburgh, selv om hunder ikke har adgang til kirkegården. I løpet av årene møter Bobby på både utfordringer og eventyr, mens han sjarmerer de fleste i senk.

Jeg vil tro at en god del hundeelskere vil falle pladask for boka, kanskje litt fordi at en vet hvor lojale hunder kan være, og det at boka er basert på en sann historie. Det som gjorde at jeg ble enda mer fascinert av boka, var det at flere av dialogene er skrevet med skotsk dialekt. Jeg kan godt innrømme at en kanskje bør være litt vant med å høre muntlig skotsk hvis en skal ha muligheten til å begripe hva som blir sagt, men det er overkommelig.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge