Omtale; Longbourn av Jo Baker

Jeg har vært en Jane Austen-fan i flere år og da jeg var i York tidligere i år, kom jeg over spin-off boka Longbourn av Jo Baker (jada, det var en av de mange bøkene jeg kjøpte da jeg var på studietur).

Handlinga i Longbourn foregår for det meste parallelt med ”Stolthet og fordom” (med unntak av noen kapitler), men sett fra tjenernes ståsted, i hvert fall en god del fra Sarah, men også Mrs Hill som er Sarah sin overordnede og den noe mystiske James Smith. Boka skildrer baksiden av medaljen, med lange vaskedager, krig, fattigdom og det å være foreldreløs.

Følte ikke at det var fan-fiction i regelrett forstand da jeg leste boka, siden synsvinkelen er fra noen som nesten ikke synes i det hele tatt i ”Stolthet og fordom”. Kan kanskje se på Longbourn mer som ett tillegg og/eller mer dybde (hvis en har lest ”Stolthet og fordom” fra før og gir seg i kast med Loungbourn).


”The sun nudged itself up above the hills, flushing the blue mornings through with orange. A sheep called; a lamb replied.”

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge