Omtale; Vindeltorn av Tone Almhjell

Etter å ha lest noen artikler og lignende om boka Vindeltorn (The Twistrose Key) av Tone Almhjell, stakk jeg innom biblioteket for å låne en kopi. Med stormen og snøen som var i helga, hadde jeg i hvert fall noe underholdning.

Boka omhandler Lin, som får tak i en merkelig nøkkel merket Vindeltorn og ender opp i landet Sylver. I det landet lever alle kjæledyr som små barn har elsket, og som elsket barna tilbake. Hun blir gjenforent med musa Rufus og sammen må de redde en vinterfyrste.

"Det er det viden kjent at en god kopp te hjelper mot ethvert besvær, særlig når det er melk i."

Jeg er noe usikker på om boka får klassikerstatusen som har blitt spådd, men sjarmerende var den. Jeg må innrømme at Lucy, Mr. Tumnus og Narnia var i bakhodet da jeg leste deler av Vindeltorn. Siden hovedpersonen er en jente, kan det være en grei innfallsbok for jenter innen fantasy (selv om jeg vet om en del jenter/kvinner som leser fantasy, har jeg ofte en følelse av at det er mest en guttegreie, men det kan være jeg er på bærtur). Noe annet jeg fant litt sjarmerende var tanken på at elskede kjæledyr lever en annen plass og kan følge litt med på hva barna gjør.

"Han tok et skritt til siden, riktig så grasiøst for en fyr på hans størrelse, og viste dem inn i den varme kafeen hvor vaffelos fikk tennene til å løpe i vann. Innerst i rommet sto en lang disk som var overlesset av friske jordbær, bringebærsyltetøy, gyllen sirup og sukker. Bak disken sto vaffeljernene til varming i en langstrakt grue."

Takket være sitatet ovenfor, kom jeg på hvor lenge siden det er jeg har laget vafler (eller spist dem for den saks skyld). Tror jeg må lage en bunke snart.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge